RSS

Saturday 7 November 2009

~Petang Yang Indah~

Assalamualaikum......
waa...ptg yang sejuk2 macam ni lepas ujan,memang membuatkan penghuni kolej pendeta zaaba makin lena lah dibuatnya....hehe..ermm,,
saya yang nak study ni pun agak tergendala..=)

so,pe lagi,on lah tenet jap...utk rehatkan otak ni..study..study..study...that is our life..n enjoy with them (books and notes)
hafal...hafal...hafal..matan utk qiraat quran....
tadi tengah dok pening2 lalat bangun dari tido,tibe2 teringat kat blog kek yang saya surf tadi malam...fikiran ku menerawang lagi...wah..impianku...biznes...hehe
tibe-tibe teringat lak mase saya kecik2 dulu..zaman sek men rendah lah gitu..hehe..nak story lah sikit kat sini..hehe
erm..pasal wat kek jugak lah.. saya beri name kek tu "kek nescafe kukus",,mungkin orang tak pernah dengar kot kek jenis pe lah ni..
sy ni suke kek kopi, so,satu hari yang hening tu, cam teringin plak nak makan kek kopi..tapi,camne ye buatnye?? hehe..sorang2 kat dapur dok pikir2...
so,saya pun rekalah resipi sendiri..,tp,sy punye idea," letak ape yea??" pikiranku mula mencari idea...ha! dapat idea,,nampaklah nescafe serbuk kat ats kabinet tu,,hehe...
pe lagi, amek lah bahan2 macam,tepung,penaik,telur,ape lg ek..tak ingat lah...coz crte ni dah lame...huhu
maka,letak lah serbuk nescafe yang dicampur dengan air suam.. ( tak terpikir pun boleh ke tak ni?)..tak pe,misi perlu diteruskan..hehe..
setelah siap dari menggodek (bahsa pasar ni).. senang cakap, setelah siap,saya pun masukan kat loyang ( sume tahu kan ape tu loyang?? so,tak yah lah crte..)hehe..
erm..kemdian,pikir lagi,alamak,nak bakar macam mane ni? mesti nnti mak marah kalau men bakar2 gune oven kesygn die tu,,,ermmm...idea pun dapat,,"bek aku kukus je lah"..hehe
nampaknye idea itu,perlu diteruskan..iaitu dengan mengukus kek nescafe tu..hee..
adik2 saya sume plik.."wat ape lah akk aku kat dapur tu"..hehe
so,alkisahnye...sekarang ni terpikir plak..macam mane nak wat toping kek ni ek?? ..sementare dok kukus tu,dapat lah idea merepek utk wat toping kek tu....
setelah beberape mase tu,maka setelah diyakini telah masak kek tu,saya pun angkat dari dapur...comel je kek yang saya wat ni coz loyang yang jenis kecik...
alhamdulilah...walaupun tak berape nak nek,,jadilah jugak ckit2..
ok,sekarang al kisah wat topingnye plak..idea dah dapat dh,,maka wat lah sepeti yang ade kat terpikir kat minda,,,,setelah masak toping tu..( tengok cam jadi,tapi bentuk macam ape??? haha..macam kaya...plik22..huhuh
takpelah,misi harus diteruskan..... saya pun potong kek nescafe yang comei tu di bahagian tengah,,then,letak toping yang macam kaya tu kat tengah2...layer lah kononnye..huhu... then,saya takupkan semula...wahh...tak jadilah kek ni..huhuhu.. jadi macam kaya rase nescafe..hahaha..
itulah dia "kek nescafe kukus"....bertoping kan kaya perase nescafe...
resipi budk2..
so,pe lagi,bagi lah kat adik2..nampknye diorg tak berminat..huhu..tak pe lah..makan sorg2..huhu
saya harap,akan datang saya dapat wat sendiri kek kopi kegemaran saya tu...mudah2an..dah bertahun2 dah kisah ni berlalu..menjadi kenangn sampai skrg..
.
the moral of the story .." kalau kita nak wat sesuatu tu mestilah bersungguh-sungguh sampai siap..." tapi,kene lah ade juga ilmu ye adik2....
tanbih (amaran): jangan tiru aksi ini jika parent anda tak mengawasi anda (utk adik2 yang bawah umur yea)..yg kakak tu tk pe..=)
ok..smbung study cik aida......

0 comments:

Post a Comment